Fizinis pasirengimas
Ketvirtadienis, 01 lapkričio 2007

Turizmas yra sporto šaka. Į sudėtingesnes turistines keliones (kaip ir į sporto varžybas) leidžiama išvykti tik pateikus gydytojo pažymą, kad grupės dalyviai sveiki. Tačiau turistas turi būti ne tik sveikas, bet ir stiprus, ištvermingas, užgrūdintas. Todėl jam būtinas fizinis parengimas.

Į turisto fizinį parengimą įeina: 1) bendras fizinis parengimas, turintis tikslą išugdyti pagrindinius fizinius duomenis — jėgą, ištvermę ir greitį; 2) specialus fizinis parengimas, ugdantis tas fizines savybes, įgūdžius, kurie būdingi vienai kuriai turizmo rūšiai; 3) organizmo grūdinimas — pratinimas be susirgimų ištverti nenormalias sąlygas, kai ilgesnį laiką tenka būti šaltyje, drėgname ore, miegoti žiemą palapinėje ir pan.

Fizinis parengimas — rytinė mankšta, treniruotės ir poilsio dienų kelionės — turi be didesnių pertraukų vykti ištisus metus. Būtina fizinio parengimo sąlyga — tinkamai derinti darbą ir poilsį, laikytis higienos taisyklių, dienos režimo ir treniruočių tvarkaraščio.

Rytinei mankštai reikia pasirinkti tokių pratimų kompleksą, kurį atliekant būtų įjungtos visos raumenų grupės. Geriausiai ją daryti lauke, nesibijant ir blogesnio oro (tai labai padeda grūdinti organizmą), o jei nėra galimybės — išvėdintame kambaryje prie atviro lango. Po mankštos reikia išsimaudyti; jei yra sąlygos — upėje, ežere (maudymosi sezoną pratęsti iki vėlyvo rudens ir pradėti anksti pavasarį), jei sąlygų nėra — po šaltu dušu arba nusiprausti iki juosmens. Rytinės mankštos intensyvumas ir trukmė turi priklausyti nuo kiekvieno turisto savijautos. Artėjant turistiniam sezonui, fizinį apkrovimą rytinės mankštos metu reikia pastoviai didinti, intensyvi mankšta turi trukti iki 30—40 minučių. Labai svarbu įprasti mankštinantis giliai kvėpuoti.

Turizmo sekcijos, turinčios daugiau narių, gali organizuoti treniruotes, kuriose, be bendro fizinio parengimo, būtų ugdomi ir atskiroms turizmo rūšims reikalingi įgūdžiai. Jei turizmo sekcija negausi, turistui naudingiausia lankyti savo mėgstamai turizmo rūšiai artimiausios sporto šakos treniruotes: kelionių pėsčiomis ir slidėmis mėgėjams —orientacijos, slidinėjimo, lengvosios atletikos; kalnų turizmo — alpinizmo; turistams dviratininkams — dviračių sporto; vandens turizmo mėgėjams — irklavimo, plaukymo.

Gausingai turizmo sekcijai naudingiausia organizuoti atskirų turizmo rūšių mėgėjų treniruotes. Jų turi būti 2—3 per savaitę. Tokiose treniruotėse bendrą fizinį parengimą reikia derinti su specialiu tai turizmo rūšiai. Treniruotes geriausia organizuoti stadionuose, salėse, sporto aikštelėse, miesto apylinkėse; kad treniruotės netaptų monotoniškos, patartina į jas įjungti ir įvairių kitų sporto šakų elementus, sportinius žaidimus. Poilsio dienomis reikia rengti vienadienius turistinius žygius, orientacijos sporto varžybas ir  t.t. Savaitinis treniruočių planas galėtų būti toks:

Antradienis. Apšilimas (greitas ėjimas, lėtas bėgimas) — 5—8 min. Mankšta — įvairūs gimnastikos pratimai — 10—15 min. Pratimai pusiausvyros pojūčiui išugdyti — ėjimas siaura atrama (rąstu, bėgiu), nejudančia (vertikaliai ir horizontaliai), judančia kartimi (be kuprinės ir su kuprine) ir t. t.— 30 min. Krepšinis — 40 min.

Ketvirtadienis. Apšilimas, mankšta — 20—25 min. Jėgos pratimai (pritūpimai ant vienos kojos, atsispaudimai rankomis, ėjimas atsitūpus, ėjimas rankomis, prisitraukimai ant skersinio, kopimas virve arba kartimi ir  t.t.) — 20 min. Ėjimas imituotais pelkės kupstais (1,5—2 m atstumu vienas nuo kito), sužeistojo transportavimo imitacija — 20 min. Futbolas — 30 min.

Sekmadienis. Poilsio dienos turistinis žygis arba orientacijos varžybos nenužymėta trasa. Žygio metu; ėjimas pagal azimutą raižyta vietove 6—8 km, persikeliant per upes (arba imituojant persikėlimą) įvairiais būdais, ypač briste su virvių apsauga, lieptu ir „oro" keliu. Sustojus poilsiui — laipiojimo uolomis imitacija (laipiojimas po medžius: medžio viršūnėje pritvirtinamas karabinas, per jį perveriama virvė apsaugai. Kopiama su krūtinsaičiu, saugant virve; kopiantysis naudojasi trimis atramos taškais, patikrina atramų stiprumą, stengiasi įjungti kojų raumenis ir t.t.).

Dviejų dienų turistiniuose žygiuose įsisavinti turistinėse kelionėse reikalingiems įgūdžiams galimybių yra žymiai daugiau. Jų metu yra progos išmokti įsikurti stovyklą (vasaros ir žiemos sąlygomis), gaminti valgį, džiovinti inventorių ir drabužius bei kitokių turistinio žygio buities dalykų.

Tačiau vienos arba dviejų dienų turistiniai žygiai turi būti ne vien treniruotės, ne vien mokomojo pobūdžio išvykos. Jie taip pat privalo turėti ir kitą tikslą — supažindinti žygio dalyvius su įdomesnėmis lankytinomis vietomis, krašto istorine, revoliucine praeitimi ir  t.t.

Specialus fizinis turisto parengimas taip pat turi tikslą ugdyti turisto ištvermę. Jei treniruočių sezono pradžioje poilsio dienos turistinės išvykos maršrutas paprastai neilgas—10—15 km (kuprinių svoris 8—12 kg), tai vėliau jis turi būti palaipsniui ilginamas iki 18—25 km ir daugiau (kuprinių svoris iki 15—22 kg).

Keliaujantiems pėsčiomis svarbiausia išmokti eiti ritmingu, vienodu žingsniu, grupės jėgas ir maršruto pobūdį atitinkančiu tempu, giliai ir ritmingai kvėpuoti einant, įveikti gamtines kliūtis.

Kalnų turistai turi mokytis įveikti uolas pagal uolų laipiojimo taisykles, naudotis ledkirčiu, virve, organizuoti apsaugą, imituodami kalnų maršrutų sąlygas (stačiuose upių, raguvų šlaituose, griovių skardžiuose ir  t.t.).

Turistai slidininkai turi išmokti (su sunkia kuprine ir ilgesnį laiką) minti vėžes giliame puriame sniege, šliuožti raižyta, tankiu mišku apaugusia vietove, transportuoti ligonį iš slidžių pasigamintomis rogėmis ir kt. Dviejų poilsio dienų žygius žiemą rekomenduojama rengti su nakvyne palapinėje, kad dalyviai įgytų žiemos kelionėse reikiamų įgūdžių, užsigrūdintų. Kaip nusileisti nuo šlaito su kuprine, kaip kopti į jį, kaip pargriūti, kad nesulaužytum slidžiu, pasisukti, važiuojant nuo kalno, reikia mokytis, esant ir giliam minkštam, ir kietam sušalusiam sniegui, įvairaus statumo šlaituose.

Kelionių upėmis ir ežerais mėgėjai turi labai gerai plaukioti (ir su drabužiais), nardyti, mokėti gelbėti skęstantįjį, naudotis gelbėjimo priemonėmis, vairuoti savo kelionės priemonę (valtį, baidarę, plaustą). Baidarių vairavimo technikai įsisavinti galima organizuoti irklavimo varžybas. Paprasčiausioje slalomo trasoje būna 5—6 vartai, kurie (1—2 m platumo) padaromi iš pririštų prie inkaro plūdurų arba į upės dugną įkastų kuolų. Vartai išdėstomi laužyta linija. Prieš vartus ir už jų įrengiamos gairelės arba plūdurai, kuriuos aplenkiant reikėtų daryti posūkį. Trasą geriau įrengti sraunesnėse vietose, su atkarpomis ir prieš srovę.

Turistai dviratininkai turi ne tik gerai važiuoti dviračiais, bet ir žinoti eismo taisykles, išmokti vežioti krovinį, pernešti dviratį, važiuoti įvairios dangos (ir be dangos), skirtingo reljefo keliais, takais; prieš vėją, per lietų ir  t.t. Labai svarbu nustatyti grupei tinkamiausią greitį pagal reljefo ir kelio sąlygas.

Bendram fiziniam ir specialiam fiziniam turisto parengimui gerai pasitarnauja turistinės varžybos, rengiamos įvairių turistinių sąskrydžių metu, todėl dalyvauti jose reikia skatinti visus turistinių sekcijų dalyvius.

Organizmas užgrūdinamas, prieš išvykstant į turistinį žygį, mankštos, treniruočių ir poilsio dienos kelionių metu. Užsigrūdinti galima, reguliariai treniruojantis ir darant mankštą, apsirengus lengvu treniruočių kostiumu, taip pat pastoviai prausiantis arba maudantis po šaltu dušu, plaunant kojas šaltu vandeniu, miegant vėsiose patalpose, treniruojantis blogame ore ir  t.t.

Reikia nepamiršti, kad organizmo staigiai užgrūdinti neįmanoma, o bandymai tai padaryti jau pačios turistinės kelionės metu dažnai baigiasi nesėkmingai. Susirgus vienam grupės dalyviui, visa grupė priverčiama nutraukti kelionę, sužlunga kitų draugų svajonė turiningai praleisti atostogas, niekais nueina kelionei skirtos jų lėšos. Kai kada tokie bandymai baigiasi ir tragiškai.



Komentarų (6)
1. 2007-12-08 20:38
 
man atrodo geras straipsnis 8)
 
xerasdomain
2. 2007-12-08 20:38
 
man atrodo geras straipsnis 8)
 
xerasdomain
3. 2007-12-08 20:41
 
tikra nesamone
 
pingpong
4. 2007-12-08 20:47
 
manau viskas cia yra gerai o tie kurie sako kad cia nesamone yra visiskai nesportiski arba dychlekai :grin
 
konce
5. 2007-12-11 13:49
 
Vienas į kalną neužkopsi, užkopia komanda. Kiekvienas komandoje turi turėti jėgų ir sau ir kitiems.
 
Susidomėjęs
6. 2013-05-19 14:50
 
patiko straipsniukas
 
faquir

Parašykite komentarą
Jūsų vardas:
Komentaras:



Apsaugos nuo spamo kodas:* Code

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.3

Atnaujinta ( Pirmadienis, 05 lapkričio 2007 )