2010 03 Norvegija. Ledas Spausdinti Siųsti el.paštu
Sekmadienis, 11 balandžio 2010

Šarūno Lapėno nuotraukos iš Norvegijos. Ledo laipiojimo ypatumai.

Nuotraukos čia

Daugiau skaitykite kitame puslapyje.

Norge 2010. 02.28-03.06

O buvo taip.
Susitariau su Rasium (4 Stichijos) ir Julium, kad jie paims mane Osle iš uosto, sekmadienį, vasario 28d., vakarop. Šeštadienį vakare jau viską susikrovęs gavau nuo Rasiaus žinutę, kad jie pavėlavo į keltą, todėl man reikia arba atidėti kelionę parai arba pačiam nusigauti iki chatos. Aš aišku pasigailėjau, kad iš pat pradžių nesužinojau kur ta chata randasi. Susiskambinti nepavyko, nebuvo ryšio. Istorija ilga, bet keliais žodžiais… pavyko vėlai vakare susirišti su Rasium ir išsiaiškinti, kur randasi ta chata.
Plaukdamas, kelte sutikau draugą, kuris su savo mašina taip pat vyko slidinėti į Hemsedal. Namuose susiradau chatą pagal Rasiaus žodinį nupasakojimą interneto žemėlapyje, atsižymėjau koordinates GPS-e. Draugelis pavežė tiesiai iki chatos šeštadienį vėlai vakare. Ten jau buvo atvykę Darius Styra ir Vytas Mažeika (irkluotojai). Jie jau ten linksmai laukė manęs, nes aš pagal susitarimą turėjau atvykti į miestelį Gol, viduryje nakties traukiniu su didele kuprine ir eiti apie 2,5 km. iki chatos – Gol Camping Center. Tas Gol, kempingas randasi apie 2,5km nuo Gol traukinio stotelės, grįžtant atgal link Oslo. Kitoje pusėje yra Hemsedal. Hemsedale randasi geros slidinėjimo trasos, turbūt vienos iš geriausių Norgeje. Chatoje gyvenimo sąlygos geros.
Pirmą rytą neskubėdami pavėlavom į autobusą, vietiniai lietuviai pavežė iki Hemsedal, kadangi neturėjom virvių ir pusią įrangos, tai nutarėm pirmą dieną paslidinėti. Man teko nuomuoti slides, kaina parai virš 400 kr. + liftu korta + liftu naudojimas (kažkur po porą šimtų kronų už kiekvieną). Jeigu ten slidinėti, tai apsimoka atsivežti savas slides su batais.
Važiuojant mašina nuo Oslo iki Gol-o atstumas yra 187 km, kelias nr.7. O nuo Gol-o iki Hemsedal yra 32 km.
Visi kriokliai kuriuos matėm randasi tarp Gol-o ir Hemsedal-o. Dauguma krioklių matosi tiesiai nuo kelio, bet tas 30m. krioklys, ant kurio pagrinde ir laipiojom, randasi truputi nuošaliau, už Gol link Hemsedal į šoną miško keliuku.
Pirmadienio vakare atvažiavo ir likusi chebra su visa įranga. Tai kitą rytą nuvažiavom prie krioklių, laipiojom visą dieną. Ledas buvo kietas, lipimas ne iš lengviausių. Tie kriokliai yra daugmaž 30metrų, yra trumpesnių. Daugumoje beveik visiškai status per visą aukštį. Labai gerai išbandyti savo jėgas ant tokio kriokliuko, nes ant sudėtingesnio ledo būna sunku įsikirsti ir su ledo įrankiu, taip pat ir su katėm. Ledas vietomis grynai kaip stiklas. Normaliai su viršutine sauga 30metrų užkopimas užima tarp 13 - 15 min., lipant maršrutu be laipteliu, balkonėlių praktiškai visą laiką reikia iškabėti ant ledo įrankių. Ant galo net būna jau sunku įsikirsti į sunkų ledą.
Lipant ilgus ledo maršrutus, vertikaliu ledu reikia neblogai atidirbti įsikirtimo, kopimo techniką, kad taupyti jėgas.
Iš įrangos maršrutui reikia kokiu 10-14 ledsraigčių (mažiausiai 8 vnt.) ir bent 6-8 vnt. reikia iš karto įsegti atotampas. Reikia kilpų ir keletą užsukamų karabinų stočių darymui. Dar reikia visam nusileidimui repšniuro (kokių 10m.) ir ilgo kabliuko, na ir vieno ilgo ledsraigčio skylių gręžimui, kad prakišti repšniurą. Kates yra neblogai perdaryti į monopoitus. Ledo įrankių geležtės geriausiai naujos.
Temperatūros buvo tarp -14 ir -5 laipsnių, turbūt buvo ir šalčiau.
Taip, kad dienomis laipiodavom, o vakarais nuo 18.00 iki 21.00 slidinėdavom Hemsedal-yje prie dirbtino apšvietimo.
Mano planas-noras buvo sulipti didžiuliu kriokliu, pagal galimybes. Pirmą dieną buvo išeikvota slidinėjimui. Antrą ir trečią dieną buvo naudojama pagal tikslą – treniruotėm. Norėjau trečiadienį padaryti žvalgybą, bet buvom per daug atsipalaidavę, tai nutarėm ketvirtą dieną (ketvirtadienį) važiuoti prie krioklio be žvalgybos. Geromis sąlygomis tai butu viskas normalu. Ketvirtadienį per vėlai atsikėlėm, aš su Julium Survila susiruošėm ir išvažiavom prie krioklio. Truputi pasisukinėję radom artimiausią vietą palikti mašiną. Vieta buvo ten kur įstrigom į sniegą. Išsitraukėm virves ir bandėm ištraukti mašiną polispastu pagalba, rišant prie medžio. Bet po kelių bandymų nepavyko. Palikom mašiną ir išėjom krioklio link. Po pirmų 50 m. supratom, kad bus ne kas. Smigom į sniegą, neretai iki pusiaujo, turbūt pusią kelio ėjom ant keturių, karstėmės nulinkusiais medžiais ir krūmais, vietomis smigau iki pažastų ir taip visą kelią. Kuo aukščiau kilom, tuo pavojingesnė lavininė padėtis darėsi. Sukom į dešinę pusią, bet vis vien lavinos pavojus buvo gan realus. Po viršutiniu sniego sluoksniu, gyliau buvo storas ar keli sluoksniai visiško cukraus, tiesiog prilieti ir viskas byra, o kai stojiesi, smengi, tai dugno nėra. Užsikabinę už šakų išsitraukdavom. Po virs 3 val. Kapstymosi, nusikalę ir išeikvoję visas jėgas pasiekėm krioklio apačią. Susiruošėm ir pradėjom kopimą. Pirma virve 60m. nebuvo stati, tik viršutinė virvės dalis buvo beveik stati. Aš pralipau pirmas, padariau stoti. Viskas atrodė normaliai, paskui laukė dar kokios 3 ilgos arba 4-5 trumpesnes virvės vertikalaus ledo. Vietomis matėsi balkonėliai stotims. Ledas stačioje dalyje daugumoje sudarytas iš daugybes mažiukų varvekliukų, todėl reikia gerai paieškoti, kur ledsraigčius sukti. Ledas vietomis sutrūkinėjęs galingais blokais ir tie blokai juda su galingu traškesiu. Julius dalipo iki stoties, surinkom virve, iš karto padarėm repšniurinę stotį nusileidimui. Kol stovėjom ant iškylimo, tai visa krioklio dalis po mumis staiga triukšmingai pajudėjo centimetru žemyn. Jausmas gan geras. Pažiūrėjom, kad jau buvo 16.00 val., temsta 18.00, visas maršruto sudėtingumas dar prieš akis, o paskui visas nusileidimas, tai nusprendėm pasukti atgal. Kol Julius leidosi kitoje ledo kolonos pusėje, ant kurios kabėjau, nugriuvo iš viršaus dundėdami galingi ledo luitai. Iš karto pagalvojau apie kopimo saugumą. Po tokiais kriokliais nereikia ilgai trintis ir stoviniuoti, o reikia kuo greičiau kopti ir užbaigti visus reikalus nedelsiant.
Išbandėm nusileidimą ant įgręžto repšniuro, darėm dvigubą, nes nebuvom įsitikinę ledo kokybe. Viskas puiku. Nusileidimas sniegu sekėsi kiek geriau negu kopimas. Tiesiog krenti į sniegą ir plauki žemyn. Statumas neblogas todėl ėjosi gan neblogai. Vis tiek nuvargino. Bent porą vietų buvau įsmigęs iki vandens. Po apačia tekėjo upelis, o sniego storis vietomis turbūt iki 2m., o ledo po sniegu ne visur buvo.
Pasiekėm mašiną temstant, atvažiavo chebra, ištraukė mūsų mašiną ir nuvarėm slidinėti.
Penktadienį norėjom dar kažkur kitur sulipti. Iš ryto nuvažiavom į Gol-a pažiūrėti sporto parduotuvių. Ten gavome info apie visus vietinius krioklius. Ir aš, Gerda ir Julius nuvažiavom susirasti kokio krioklio dienos kopimui.
Visi kriokliai buvo bent po puskilometri nuo kelio, kas užimtu bent porą valandų nuėjimui (nuropojimui), na ir tos krioklių dalys, kur kampas nėra visiškai status, užneštos bent metru sniego. Jeigu pusią maršruto lipi ledu, o pusią kapstaisi stačiu sniegu, tai įdomumas menkas.
Radome toliau įdomų, atrodanti visiškai žydros spalvos leduką. Iš toliau jis atrodė gan nemažas, bet dvejus pasirodė, kad lipant traverse susidaro tik pilna virvė. Na mums to pasirodo tam pusdieniui ir užteko. Tiesiai nuo ledo ant slidžių. Vėlai vakare ir Gediminas Simutis su Saule atvažiavo. Bet aš jau ėjau miegoti. O sekančią dieną iš ryto krovėmės baigtus, kalbėjomės, valgėm ir prieš pietus pajudėjom namo, kas I aerouostą, kas į uostą. Kitą dieną jau buvau namuose. Tai buvo trumpa išvyka. Buvo gerai ir gan įdomu susipažinti su ledu Norvegijoje. Taip, kad kita žiemą tikiuosi gal pavyks vėl ten nuvykti ir sulipti rimtą krioklį jeigu sąlygos bus geros.
Dėkui 4Stichijom, Rasiui Janukaičiui už visą organizavimą.

Šarūnas Lapenas

1. 2010-04-14 20:40

Na Sarai, tikiuosi kitais metais ir su oru ir su laiku bus geriau ir spesim sulaipioti ka planavome ;)

julius
2. 2010-04-15 09:57

Aga, ir nepamirskit Juliaus susukto filmuko paziuret: http://www.youtube.com/watch?v=x2HDX18Hi8s

Styra
3. 2010-04-16 16:58

Gražus ledas. Įspūdingai atrodo. Reiks varyti.

Rolas
4. 2010-04-24 17:17

Tikiuosiu kitais metais atliksim reikala! ;)

Saras L.
5. 2010-05-11 17:15

...Taip darkyt lietuvių kalbą reikia laaabai sugebėt...

Šarai
6. 2010-05-11 23:02

Čia ne kalbininku puslapis, kur reikalaujama kokių tai taisyklių..., be to Šarūnas ne Lietuvoje gyvena, tai ir kaba kitokia darosi...

linas
7. 2010-05-12 15:31

:grin aš tai už taisyklingą kalbą! Visada smagiau tekstą skaityti kai klaidos akių nebado. Be to, menkas čia pasiteisinimas, kad ne Lietuvoje Šaras gyvena.

dr. 8)

Pb
8. 2010-05-13 17:12

Na man tai nekabinėja akių, aš tai nenorėčiau, kad labai laikytumėmės kalbos taisyklių. Kartais tenka paskanuoti keliu dešimtmečių senumo knygas, tai tenai dar labiau iškraipyta, taigi dėl šios minutės kalbos stiliaus nesukim galvos, praeis keli metai ir vėl bus viskas kitaip. Jei perkeltume kokį kalbininką kaži kiek (100- 1500 m) atgal į praeitį kaži kaip jis susikalbėtu su grynais lietuviais.

linas
9. 2010-05-17 15:26

8) hm... Apie ką męs Linai kalbam, apie taisykles ar taisyklingą rašybą? Sutinku, kad žodžių dėliojimas ir kalambūrų kūryba yra visada daug linksmesnė ir įdomesnė, bet tai galima daryti ir su teisingai parašytais žodžiais.. Na, bent panašiai į "teisingai". Juk būna, kad mintys tampa nebesuprantamos kuomet neaiškūs atskiri žodžiai: "zhaisdmi, prasiokinom ciortawa parawoza" .. ;]]]

Kalbajobai...

Pb
10. 2010-05-17 19:45

Komentarai ir gruboki. :(
Vienas iš galimų variantų suprantantiems kaip turi būti - nukopijuoti, pataisyti, suredaguoti ir įdėti. Čia yra gražus darbas. Bet deja. :sigh
Svarbu informaciją. O žinant, vietoj tikrai susigaudysi. Jos dažniausia ir trūksta. Rašysenas galit kritikuoti - tik toleranciją išlaikykit.

Rolas
11. 2010-05-21 16:29

Povke čia ir rašoma apie stilių, gramatinių klaidų jei ir yra tai nedaug. Be to pats komentatorius rašo "laaabai sugebėt" jei rašyti taisyklingai tai turėtu būti "labai sugebėti"

Linas
12. 2010-05-25 22:12

:roll
suprantu Linai, mažu reikia vadovautis šukiu: \"Jei gali nerašyti komentarų - nerašyk!\"
Galioja ir man..
tolerantiškėjantis pb

pb
13. 2010-05-26 12:39

Na susižodžiavimas gavosi, dabar reiks taikos derybas vesti :), tiesiu dešine šiai diskusijai užbaigti.

Linas
14. 2010-05-26 12:39

15. 2011-09-15 22:19

atsuktiniu uzklydus, wajataw kek komantaru prilupet, nu nezinum ka ir sakyt. kalbu svarbu, ta darkim kalbu klubu, bus ko itin velti ;)

Saras L.

Atnaujinta ( Šeštadienis, 01 vasario 2014 )