Kopfbereich

Direkt zum Inhalt Direkt zur Navigation

Inhalt

Vandens turizmas Spausdinti Siųsti el.paštu
Pirmadienis, 05 lapkričio 2007

PLAUKIMO PRIEMONĖS

Plaukimo priemonės parinkimas

Universaliausia sportinio turizmo plaukimo priemonė — baidarė. Ji greita, manevringa, nesunkiai pernešama, remontuojama. Plaukiant prityrusiam ekipažui, ji ir pakankamai patikima; ne itin dažnai virsta, lūžta. Ją galima panaudoti visų sudėtingumo kategorijų kelionėse, įvairiausiomis plaukimo sąlygomis: nusileisti slenkstėtomis kalnų upėmis, plaukti plačiais ežerais, kilti prieš srovę. Be to, baidares nesunku įsigyti. Tačiau vykstančių į sudėtingiausias kalnų upes turistų dažnai nepatenkina būtent baidarės patikimumas ir jos svoris (sudėtingiausių upių aukštupiai paprastai toli nuo galinių transporto punktų, ir nešti baidares keliasdešimt kilometrų pernelyg sunku), o masinio turizmo vadovų— bendro naudojimo baidarių (kai su jomis neatsargiai elgiamasi) trumpaamžiškumas. Todėl į kalnų upes vis dažniau turistai imasi pripučiamas plaukimo priemones, o turistinėse bazėse naudoja medines valtis. Pastarosiomis galima plaukti ir nesudėtingose (I—II sudėtingumo kategorijos) vandens kelionėse didesnėmis upėmis ar ežerų sistemomis, kai galima jas nebrangiai nusipirkti pradiniame maršruto punkte (arba išsinuomoti, vykstant į žiedinį maršrutą).

Pripučiamos valtys yra itin patikimos: žymiai rečiau virsta, negu baidarės, nebijo smūgių į akmenis, tačiau netinka kelionei lėtomis upėmis, ežerais ir, tuo labiau, prieš srovę.

Siekiant panaudoti geriausias tiek baidarių, tiek pripučiamų valčių savybes, susidomėta katamaranais. Jie iš esmės viltis pateisino, tačiau baidarėms nusileidžia minimalaus komforto lygiu (tiek žmonės, tiek daiktai ištisai šlapi), be to, jų negamina pramonė.

Mažiausiai plaukimo inventoriaus į kelionę nešasi plaustininkai: medinį plaustą beveik visą galima pastatyti iš vietinės medžiagos. Tačiau jo statybai reikia daug laiko, plaukia toks plaustas sunkokai ir įveikti sudėtingus maršrutus juo ne lengviau, negu baidare. Paprasčiau pasistatyti ir valdyti plaustus, panaudojant įvairios konstrukcijos pripučiamus elementus, tačiau šiuos elementus reikia neštis su savim. Taigi idealios plaukimo priemonės visoms vandens kelionėms nėra. Dažniausiai turistai plaukioja baidarėmis. Tie iš jų, kuriuos traukia itin sunkiai prieinami maršrutai (maždaug nuo III s. k.), orientuojasi į pripučiamas valtis, katamaranus ar plaustus. Pasirinkimui turi įtakos ir turisto būdas: plaukiant baidarėmis, reikia labai aktyviai dirbti, čia yra nemaža kovos su stichija elementų; plaukimas plaustu — pasyvesnis, jame vyrauja prisitaikymo prie stichijos elementai; plaukimas katamaranais ir pripučiamomis valtimis pagal aktyvumą užima tarpinę padėtį.

Medinės valtys

Naudojamos pačių įvairiausių konstrukcijų valtys (pagrindiniai konstruktyviniai elementai parodyti 43—44 pav.). Prieinamiausias būdas sužinoti jų savybes — išsiaiškinti su valčių šeimininku. Plokščiadugnės valtys tinka sekliuose vandenyse ir netinka plačiuose su aukštomis bangomis. Kylinės valtys tinka visais atvejais, tačiau sekliuose vandenyse yra nepatogios. Greitesnės — lygiai apsiūtos valtys. Tvarkingą, tinkančią plaukti valtį specialiai paruošti turistinei kelionei nereikia. Diles, kad jų nepamestume, patartina pririšti.


 

Baidarės

Baidarės konstrukcija parodyta 44 pav. Įvairių turistinių masinės gamybos baidarių (dabar gaminamų arba neseniai gamintų) techniniai rodikliai pateikti 1 lentelėje.

Visų šių baidarių įgulą paprastai sudaro du žmonės. Tiesa, „Ladoga" ir ,,Saliut M-5,2" oficialiai laikomos trivietėmis baidarėmis, tačiau plaukti trise jomis leistina tik I sudėtingumo kategorijos kelionėse (trys irkluotojai negali valdyti šių baidarių irklais, nekliudydami vienas kitam).

Lengvų baidarių „Prima" ir „Piritą" apvalkalas yra nepatikimas, ir jos taip pat tinka tik I s. k. kelionėms. Be to, „Prima" ir „Kolibri" dviem žmonėms su inventorium ir maistu ilgesnei kelionei yra per mažos keliamosios galios, tačiau nesudėtingoms kelionėms apgyventomis vietomis (kai nereikia vežtis maisto visai kelionei) gali būti sėkmingai naudojamos: neblogas jų greitis ir manevringumas. III s. k. ir sudėtingesnėms kelionėms iš jų gali būti panaudota tik „Kolibri", pritaikius vienam irkluotojui (sėdynę įrengti arčiau kokpito vidurio).

Vidutinės baidarės („RZ-85", „Luč", „Neptun", „Saliut M-4,7") — vandens turistų tarpe populiariausios. Jos pakankamai greitos (išskyrus „Saliut M 4,7"), pastovios (išskyrus „Neptun"), talpios (išskyrus „RZ-85",), lengvos dviejų žmonių įgulai (išskyrus „Neptun" ir „Luč"), todėl plačiai naudojamos visų sudėtingumo kategorijų kelionėse, jei maršrute nenumatoma plaukti galingomis (žr. skyrelį „Maršrutų sudėtingumas") upėmis. Be to, „RZ-85" plačiai naudojamos vandens turizmo technikos varžybose.

Sunkios „trivietės" baidarės („Ladoga", „Saliut M-5,2"), kai jomis plaukia tik dviejų žmonių ekipažas, yra didelės keliamosios galios, talpios, pastovios, pakankamai manevringos (būdamos didelės keliamosios galios, jos negiliai nugrimzta į vandenį, todėl lengvai valdomos). Šių baidarių greitis mažokas, tačiau dėl talpumo ir pastovumo dažniausiai jos ir naudojamos ilgoms kelionėms negyvenamomis vietovėmis, ypač jeigu reikia plaukti galingomis upėmis.





„RZ-85" ir „Ladogos" karkasus nepatogu pervežti lengvąja mašina: karkaso pakas netelpa į jos bagažinę.

Be čia paminėtų, turistai dar naudoja ir kitas įvairios konstrukcijos (karkasines, pripučiamas, plastikines), dažnai savos gamybos baidares, ypač vienvietes. Pripučiamų baidarių yra ir fabrikinės gamybos, tačiau dėl mažo talpumo ir nepakankamo standumo jos naudojamos retai.

Specialiai neparuošta nauja baidarė jokiai turistinei kelionei netinka. Prieš plaukiant į pirmą žygį, būtina ją surinkti ir išilgai kilsono bei stringerių apklijuoti protektoriais, t. y. 50 mm pločio ir 1,5—2 mm storio apsauginėmis juostomis. Baidarių ir gumuoto brezento apvalkalu protektoriams naudojama kietesnė, slidžiu paviršiumi (mažesnė trintis į akmenis) guma. Polivinilchlorido apvalkalams naudojamos kembriko juostos, klijuojamos estiškais klijais „Viniks" (tik ką priklijuotos juostos karštu lygintuvu per laikraštį „išlyginamos"). Protektoriai žymiai sumažina galimybę lengvu smūgiu apvalkalą pramušti, tačiau mažina ir baidarės greitį, todėl varžyboms skirtos baidarės paprastai neklijuojamos.

Vidurinių španhoutų apatines atkarpas (tarp stringerių) patartina iš anksto apdengti amortizuojančiu sluoksniu (pavyzdžiui, pritvarstyti putų plasto kaladėles), kad, pakliuvęs tarp španhouto ir akmens, baidarės apvalkalas nebūtų pramuštas.

Daug ginčų kelia vairo naudojimas. Vairas sutaupo žymią dalį jėgų ir laiko, reikalingų manevrui, padeda jį atlikti juvelyriniu tikslumu, tačiau tik irkluojant į priekį. Gi irkluojant atgal, vairas manevruoti trukdo, netgi gali būti avarijos priežastimi. Turistams, norintiems naudotis visomis baidarės valdymo technikos priemonėmis, teks vairą perdirbti taip, kad vienu judesiu jį galėtų pakelti iš vandens. Iš visų masinės gamybos baidarių tik „Ladogoje" yra vairų sistema, nesunkiai pritaikoma turistinėms kelionėms: jai reikia įtaisyti tik vairo pakėlimo rankeną

(45 pav.). Visų kitų baidarių vairai ne visiškai iš vandens pasikelia, todėl juos reikia perdirbti. Be to, plaukiant per nedideles krioklio tipo kliūtis arba užtvankas, dažnai kliūva „Saliut" tipo baidarių vairo baleris, todėl jį būtina patrumpinti. Pedalus vairams valdyti pavojinga tvirtinti prie kojų (kaip įrengta „Luč"). Nepatogūs ir „Saliut" pedalai ant horizontalios ašies: jie neužsifiksuoja neutralioje (vertikalioje) padėtyje, be to, nepriimtina jų įrengimo vieta — forpike. Tinkamiausi pedalai yra ant vertikalios ašies, jų įrengimo vieta — kokpite, prieš pirmą arba antrą irkluotoją (keičiama). Šturtrosai turi būti reguliuojami (tikslesniam reguliavimui geriausiai tinka nedidelė grandinėlė prie pedalų, už kurios grandelių užkabinamas kabliukas, pritvirtintas šturtroso gale). Plieninis šturtrosas netinka, nes griet išgraužia užpakalinėje kokpito sienelėje įvores ir pats tose išgraužose įstringa.



Planuojantiems plaukti be vairo turistams patartina nuimti ne tik vairo plauksną, bet ir balerį (ypač „Saliutui").Plaukiant į III s. k., o kartais ir II s. k. kelionę (pavyzdžiui, į Kuršių marias), kai tikimasi susidurti su aukštomis bangomis, baidarei reikia paruošti uždangalą (tentą), dengiantį kokpitą. Dermantinaš -tinkamiausia medžiaga uždangalui: ji pakankamai lengva ir patvari. Gumuotas audeklas (klijuotė) sunkokas, o brezentas sušlapęs traukiasi (sunku tokį uždangalą nuimti ar uždėti). Uždangalas tvirtinamas prie falšbortų, jų išorinėje pusėje įsukant medvaržčius su apvaliomis galvutėmis (į plokščias galvutes sužeidžiamos rankos) ir už jų užkabinant uždangalo liuversus. Kartu su falšbortais uždangalas dengia ir bangolaužį. Irkluotojams uždangale įrengiami liukai, aprėminti stangriu lanku (tinka polietileninis gimnastikos lankas). Liuko anga uždengiama neperšlampamu sijonėliu (46 pav.). Baidarei apvirtus, sijonėlis turi nesupančioti irkluotojo kojų, todėl prie jo juosmens jis tvirtinamas diržu ar virve; gi nuo liuko lanko sijonėlis turi nesunkiai atsiskirti, pasispyrus irkluotojui kojomis, todėl apatiniame sijonėlio krašte įveriama liuko lanką aptraukianti guma. Ji turi būti įtempta tiek, kad nuo bangos smūgio (galima imituoti smūgį delnu) sijonėlis nuo lanko nenušoktų.



Iš visų masinės gamybos baidarių tik „RZ-85" ir „Kolibri" aprūpintos uždangalais, tačiau jų liukai avarijos atveju irkluotojui neleidžia lengvai palikti baidarę, todėl plaukiant jie paprastai aklinai ne-užtaisomi ir nuo didesnių bangų neapsaugo. Šie uždangalai gali būti naudojami II—III s. k. kelionėse, o sudėtingesnėms kelionėms pagal aukščiau duotą schemą juos reikia perdirbti.

Medinis baidarių kilsonas nėra patikimas, plaukiant per aukštas stovinčias bangas arba įveikiant krioklio tipo kliūtis, todėl, dalyvaujant IV—V s. k. kelionėse, kilsoną būtina sutvirtinti pora 3 m ilgio kartelių ar duraliuminio juostomis.

Daugumos baidarių irklai yra per ilgi, todėl negalima irkluoti dideliu tempu, staigiai manevruoti. Irklus rekomenduojama sutrumpinti iki 2,0—2,2 m.

Kad apvirtusi baidarė neskęstų, į jos galus dedama po keletą (kuo daugiau, tuo geriau) pripūstų futbolo kamerų. Jos tvirtinamos prie karkaso.

Apvirtusią baidarę lengviau ištraukti, kai ji aprišta: apie baidarės galus du žiedai, sujungti stipriai įtemptomis bortinėmis virvėmis. Aprišimui geriausiai tinka plokšti parašiuto stropai, bet gali būti panaudota ir paprasta baltiniams džiauti virvė (6— 8 mm). Kaproninė virvė netinka, nes ji tįsta, ir baidarė gali išsinerti. Aprišimo virvė padeda ekipažui laikytis, kai baidarė apvirsta, ja naudojamasi, pritvirtinant gelbėjimo virvę.

Gelbėjimo virvė (viena, o geriau dvi — abiejuose baidarės galuose) rišama pirmiausia prie španhouto kokpito pradžioje ar gale, toliau — prie atitinkamo aprišimo virvės žiedo ir perveriama per švartavimo ąsą (čia jos nepririšant). Gelbėjimo virvės ilgis — ne mažiau kaip 50 m. Jos stiprumą reikia patikrinti prieš plaukiant (tinka, jei trims nepavyksta jos nutraukti, kai vienas galas pririštas prie medžio). Gali būti panaudota ir 4—5 mm kaproninė virvė. Kad virvė nesipainiotų, ji aštuoniuke vyniojama ant šakutės (šakutė pririšta prie pačios virvės). Virvės gale tvirtinamas lengvas ir kietas plūduras. Šakutė su virve užkišama už aprišimo virvės žiedo, virš baidarės.

Čia aprašytą gelbėjimo virvių komplektą būtina paruošti, plaukiant į IV—V s. k. kelionę.

Pripučiamos valtys

Visose pripučiamose valtyse yra pripučiami batonai — bortai, o kai kuriose ir pripučiamas dugnas. .Galima naudotis kaip valtimis ir specialiais pripučiamais plaustais, jeigu juos galima valdyti kanojos tipo irklais. Masinės gamybos pripučiamų valčių charakteristikos pateiktos 2 lentelėje:



Kad valties korpusas neprasitrintų į akmenis, rekomenduojama ją apvilkti brezentiniu apvalkalu su tvirtinimo diržais (brezentiniais ar kaproniniais). Aplink valtį, aukščiau vaterlinijos, tvirtinamas gelbėjimo diržas. Jei nenumatoma plaukti sekliais vandenimis, apvalkalo galima atsisakyti, tačiau diržų bandažo sistema lieka. Valčiai švartuoti pritvirtinama 10—15 m ilgio virvė (didesnėms valtims — dvi)

Tentas su pripučiamu karkasu naudojamas kroviniui uždengti, vėliau bandažais suspaudžiamas iki horizontalios padėties, ir ekipažas sėda virš jo. Tentą galima visai nupjauti, jo karkaso pripučiamus elementus panaudojant bortams paaukštinti.

Irklai turi būti paruošti apkaustyta apatine briauna atsispirti nuo akmenų. Irklo ilgis—1,5 m.

Katamaranai

Perspektyviausia plaukimo priemonė, tinkanti įvairaus pobūdžio kelionėms, yra katamaranai. Juos pasidaro patys turistai, iš gumuoto audeklo suklijuodami porą cigaro pavidalo balionų ir jau prie upės sujungdami rėmu iš vietinės medžiagos. Ekipažui ir bagažui vietos įrengiamos tarp balionų arba virš jų, aukščiau rėmo (47 pav.). Katamaranai irkluojami standartiniais (nesutrumpintais) baidarės arba kanojos irklais (jei sėdima virš balionų).



Plaustai

Mediniai plaustai statomi iš eglės, kedro ar pušies (jų nesant, gali būti panaudotas ir žymiai sunkesnis maumedis), kertant tik stovinčius 30 cm skersmens sausuolius. Jei, lengvai įkirtus kirvį į rąsto galą, pasirodo vanduo, tai rąstas šlapias, plaustui netinka. Plausto pagrindinių rąstų tūris turi būti 0,4 m3 vienam žmogui (0,6 m3 statant iš maumedžio). Plausto plotis 2 m, ilgis 5—7 m. Plonieji rąstų galai sudaro plausto priekį. Storiausias rąstas klojamas į vidurį. Rąstai sujungiami dviem skersiniais (10—20 cm skersmens eglė) abiejuose plausto galuose, tvirtinant juos sprausteliais arba priveržiant 4—6 mm skersmens plieniniu trosu (suveržtas trosas įtempiamas, papildomai įkalant pleištus tarp skersinio ir antdėklo (48 pav.).





Plaustai valdomi dviem irklais, įrengtais plausto priekyje ir gale. Irklai tašomi iš lygios (geriau nešakotos ir žalios) eglės. Jų ilgis lygus plausto ilgiui. Irklo forma (49 pav.) turi užtikrinti irklo balansą: savo svoriu irklas turi gulti į vandenį, tačiau jam iškelti turi užtekti nedidelės jėgos. Atramos irklui tvirtinti daromos įvairių formų (50 pav.). Būtinas ir atsarginis irklas.



Plaustas statomas lygioje aikštelėje upės pakrantėje, ant dviejų žalių rąstų, kuriais jis vėliau nuritinamas į vandenį.

Plaustai ant pripučiamų elementų dažniausiai statomi, naudojant automašinų ZIL kameras. Kamerų skaičius lygus žmonių skaičiui ir dar dvi. Kiekviena kamera rišama prie rėmo (51 pav.) keturiomis 6 mm skersmens virvės atraižomis. Viršutiniai rėmo skersiniai šiek tiek įleidžiami tarp lonžeronų, kad tarp jų ir apatinių skersinių būtų patikimai užspaustos grindinio kartelės. Grindiniui naudojamos sausos 5 cm skersmens kartelės, o rėmui — žalios eglės ar beržo—10 cm (galiniams skersiniams — 20 cm) skersmens rąstai. Rėmas rišamas 2—3 mm skersmens minkšta plienine viela (jos reikia 1,5—4 kg). Irklai ir jų tvirtinimas — kaip mediniam plaustui.



Plaustai statomi ir panaudojant SP-12 (žr. skyrelį „Pripučiamos valtys") — vieną ar su pora autokamerų.
Itin lengvai valdomas plaustas sudėtingoms kalnų upėms statomas ant keturių 3 m ilgio ir 0,5 m skersmens pripučiamų savos gamybos pontonų, kurie rišami skersai plausto.
Bet kokių pripučiamų elementų, kad jų greitai nepradurtų, nereikia labai kietai pripūsti.



Komentarų (25)
1. 2008-05-23 07:29
 
nuomoju katamaranus upeje dubysa.
 
jonas
2. 2008-07-22 20:10
   
domis
3. 2009-02-12 21:04
 
:(
 
meskute
4. 2009-02-20 10:57
 
Sveiki turiu daug laisvo laiko, noreciau pasigaminti baidare gal turite breziniu? Is anksto dekoju. Mano el.p This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it
 
svajunas
5. 2009-02-20 15:54
 
deja nieko neturime.
 
Rolas
6. 2009-02-21 09:21
 
Breziniu galima meginti cia ieskotis...
 
http://rapidlibrary.com/index.
7. 2009-02-21 10:29
 
jeigu paciam gamintis baidare, jeigu nebutinai sudedama, tai geriausiai darytis Grenlandiska Kajaka. 
cia ivairiom kalbom, bet galima kazka rasti. 
http://www.blueheronkayaks.com/kayak/index.html 
http://www.guillemot-kayaks.com/Building/Building.html 
http://groenlykke.homepage.dk/ 
http://home19.inet.tele.dk/kajakbyg/page9.html 
http://www.byg-kajak.dk/
 
Saras L.
9. 2009-04-01 12:28
 
Nuomoju plausta. Su nameliu ant jo,zidinys, saslykine. 862245548 This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it
 
Darius
10. 2009-06-21 11:22
 
nafik cia :upset
 
tomas
11. 2009-12-14 10:27
 
Saltuoju sezono metu pigiau nuomuojame raft plaustus, plastikines baidares, liemenes, neperslampamus maisus, talpas daiktams susideti. Jei sudomino kreipkites This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it ,o jei noresite pasiziureti kas per iranga maloniai kvieciame apsilankyti musu tinklapyje www.vandensturistai.lt
 
vandens turistai
12. 2010-01-09 14:20
 
kas gali pasakyti kur tiksliai rasti mediniu valciu brezinius? :cry :p busiu labai dekingas....
 
as
13. 2010-01-11 15:05
 
Medines valtys buna skirtingos. Reiktu apsispresti kokios reikia. T.y. kur plauksite? Kiek zmoniu turi talpinti? pastoviai stoves vandenyje ar bus laikoma ant kranto ? Koks transportavimo budas ? Nuo to priklauso kokia valti pasirinksit ir kokia technologija gaminant naudosite. Pabandykite panarsyti gal pades:  
http://www.riverstoneinternet.com/canoebui...lightcanoe.html (70 A)http://www.personal.kent.edu/~mgarmon/plans.html (15A?;0B=>)http://home.clear.net.nz/pages/grantglazer/Kayak/Designs.htm (15A?;0B=>)http://www.foldingkayaks.org/build.htmlhttp://www.svensons.com/boat/ (A5 15A?;0B=> 2 HB)
 
Simas
14. 2011-01-04 16:45
 
na labau jau atgyvenęs tekstas... dvelkia gumos ir brezento amžiumi. šiais laikais vandens turizmas nei su ZIL kamerom, nei su "Taimen" tipo baidarėmis mažai ką turi bendro:)
 
gedazz
16. 2012-06-04 14:35
 
Nuomojami plaustai, Šventosios upė, Anykščių raj., Kavarskas.
 
Plaustai, plaustu nuoma
17. 2012-06-04 14:44
 
Turistams, keliautojams ir nuotykių ieškotojams, puikus pasiūlymas - BAIDARIU NUOMA Aukštaitijoje. Nuomojamos puikios plaukimo priemonės - baidarės.
 
Baidaremis, baidarės, baidariu
18. 2012-06-04 14:55
 
Vandens turizmas, puikios plaukimo priemonės - baidarės. Baidarių nuoma, plaustų nuoma.
 
Paupio baidarės, nuomojamos ba
19. 2014-01-14 12:33
 
gal galite pasakytis is kur emete paveiksliukus siam straipsniui?
 
as
20. 2014-01-15 14:58
 
Čia skanuota knyga su visais paveiksliukais. Viskas kaip knygoje.
 
Rolas
21. 2014-03-25 14:59
 
O kas yra sios knygos autorius ir koks jos tikslus pavadinimas?
 
as
22. 2014-03-26 08:33
 
Reikia paspausti patarimai ir Turisto žinynas. Ten visa info apie knygą.
 
Rolas
23. 2014-12-13 01:25
 
VASARAI REIKALINGAS PLAUSTAS PLAUKTI NEMUNU 865369201
 
AUDRIUS
24. 2017-05-09 12:18
 
nuomuojame irklentes, sudarome marsrutus, apmokome.  
projektuojam dideli plausta plaukimui is Druskininku i Alytu 15 zmoniu.
 
Alytus SDUPina
25. 2017-06-24 19:41
 
butu smagu pažiūrėti video kaip plaukia plaustas.
 
paulius

Parašykite komentarą
Jūsų vardas:
Komentaras:



Apsaugos nuo spamo kodas:* Code

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.3

Atnaujinta ( Pirmadienis, 05 lapkričio 2007 )
 
< Atgal   Kitas >